fbpx

Tudásbázis

Gyakori kérdések a nyelvvizsgáról

Szerző:

10 tipikus hiba a nyelvvizsgán, amit elkövethetsz

#1 A 20 perc felkészülési idővel nem mindig sikerül jól gazdálkodni.

Középfokon a beszédkészség vizsga előtt van 20 perc felkészülési időd. Jegyzetelhetsz és a jegyzeteidet magaddal viheted a vizsgára, ha elakadsz, bármikor belenézhetsz. A vizsga első részét (prezentáció) nem esszé jellegűen kell kidolgozni. Helyette vázlatpontokat, kulcsszavakat írj, mert a kerek mondatokban írt egybefüggő szöveg nehezen követhető. Ne felejtsd el, hogy a vizsga alatt csak belepillanthatsz, de nem olvashatod fel amit írtál! Ráadásul ha szöveget írsz, az elveszi az időt a másik két feladattól. Hagyj időt, hogy átolvasd, feldolgozd, értelmezd a második részhez tartozó szöveget. Ha nem így teszel, akkor előfordulhat, hogy nem konkrétan a kapott cikkről, hanem a kapcsolódó témáról beszélsz. Ez baj, hiszen pont az a feladat, hogy a cikkről beszélgessetek.

#2 Nem jut idő mindegyik feladatra.

Mivel az előző két részre túl sok időt fektettél, a vizsga harmadik részére, a szituációra kevés (vagy semennyi) idő nem jut és emiatt ezt a részt összecsapod, nincs párbeszéd, nincs konklúzió vagy rosszabb esetben nem azt csinálod, ami a feladat. Nem szabad elfelejteni: a jegyzet pont arra való, hogy segítsen vizsgázás közben! Mankó. 20 perc pedig nem kevés, használjuk ki okosan!

#3 Nem az elvárt részletességgel beszélsz a választott prezentációs témáról,

csak fél vagy 1 percesre sikerül. A vizsga első része a prezentáció, ennek minimum másfél percnek kellene lennie a feladat utasítása szerint. Vegyük egy példát: a prezentációs téma egy film, amit mostanában láttál. Fontos beszéni a szereplőkről, a történetről és saját véleményedet is beleviheted. Csak gondolj bele, ez leírva is mekkora terjedelmű lenne. Akkor merész dolog lenne azt gondolni, hogy mindezt 6
mondatban elmondva teljesítetted a feladatot. Ha így teszel, biztos nem fogsz max. pontot kapni erre a feladatra.

#4 Nem olvasod el a szöveget rendesen és nem a cikkről,

Nem olvasod el a szöveget rendesen és nem a cikkről, hanem a témáról
kezdesz beszélgetni. Tipikus hiba – egyben nagyfokú hanyagság és könnyelműség is. A második feladat a beszélgetés. Egy adott szöveg alapján kell a véleményedet kifejteni, a vizsgázótárssal megvitatni, visszautalni az abban olvasottakra. Például: a
cikk a bioételekről szól, vegyük, ne vegyük. Ehelyett elkezdesz beszélgetni a
vásárlásról, a bioételeket meg sem említve. Pedig ehhez nem kell sok kreativitás, a szövegben ott van minden. Egy halom jó ötlet, gondolat. Csak meg kell vitatni a másikkal, el kell mondani mit gondolsz róla.

#5 A témáról beszélsz, de nem is figyelsz a másikra,

mintha a másik ott se lenne. Előfordul, hogy nem is arra reagálsz, amit a társ mond. Meghallgatod udvariasan, aztán elkezded mondani a saját mondandódat. Így nem lesz interakció, egyetértés/ nem egyetértés, nem vitatjátok meg a cikket, nem utaltok vissza sem a cikkre, sem a cikkben lévő adatokra. Pedig egy cikk rendkívül gondolatébresztő tud lenni, benne van az információ, amit bele lehetne építeni a diskurzusba.

#6 A második részt monológként kezeled.

Ugyanazt csinálod, mint a vizsga első részénél (prezentáció), pedig a vizsgarész neve nem véletlenül beszélgetés (!). Azt gondolod, hogy össze kell foglalni amit a cikkben olvastál. De ez nem tömörítés! Ez nem monológ! Ez interakció!

#7 Nem javasolsz, hanem egyszerűen kinyilatkoztatod te mit akarsz csinálni.

A harmadik feladat egy szituáció, ahol ötletelnetek kell, megtervezni, megvalósítani az adott projektet. Úgy kell lezárni, hogy a végeredmény mindkét félnek szimpatikus, elfogadható legyen. A végén meg kell egyezni. A feladat ötleteket, javaslatokat vár el, amiből a végén egyet vagy nem egyet értés után valamiféle konszenzusra kellene jutni. Nem egyedül kell eldönteni mit fogtok csinálni, hanem kérdések, javaslatok alapján formálni a tervet, majd a végén megegyezni egy közös tervben. Ez sok esetben elmarad, és a társas kommunikációból semmi nem valósul meg.

#8 Elmondod egy pár mondatban a gondolataidat és azt hiszed,

a feladatot teljesítetted. Kész, pipa. Ezzel egyszerre több hibát is elkövetsz: nem teljesíted a feladatot, nem beszélsz kellő részletességgel és terjedelemben az adott témáról és a második két feladatban nem valósul meg párbeszéd a vizsgázótárssal. Így a négyből két értékelési szempontból is jelentősen kevesebb pontszámot fogsz kapni. Csak gondolj bele, ha nem mutatod meg mit tudsz, hogyan tudna jó pontokkal értékelni a vizsgáztató?

#9 Nem ellenőrzöd amit jegyzeteltél.

Pedig ha újra elolvasnád amit írtál, jobban tudnád hasznosítani, összeszedettebben tudnád kifejezni magadat a vizsgán.

#10 Nem olvasod el a feladatot figyelmesen,

félreértelmezed, nem azt csinálod, amit a feladat előír. Ha nem a feladatot teljesíted, nem lesz értékelhető a feladat. Olvasd el az instrukciót még egyszer, húzd alá a kulcsszavakat, így nem fogsz tévedni!
Ha ezt elolvastad, már megtettél egy nagy lépést az eredményes vizsga felé.

#11

Ahelyett, hogy felvásárolnál egy halom vizsgafelkészítő könyvet,

és az idődet pazarolnád felesleges feladatok megoldására, miért nem készülsz abból a könyvből, amit telc vizsgáztató tanárok írtak? Hiszen ők tudják igazán, mitől lesz sikeres a nyelvvizsgád.


Tippek középfokú nyelvvizsgához könyv


MEGNÉZEM A KIADVÁNYT

Szerző:

Tudásbázis

Gyakori kérdések a nyelvvizsgáról

Lépjen velünk kapcsolatba:

Kapcsolati Űrlap